Om Hurtigruten - Kustresor i över 120 år

Kustlinjen mellan Bergen och Kirkenes är mer än 240 mil lång och på 1800-talet fanns det rika fiskevatten längs hela sträckan. Sjökorten var inte tillförlitliga på den tiden och det fanns bara ett fåtal fyrar, speciellt i norr. Med en farled kantad av farliga rev, små öar och smala sund var det viktigt att hitta en säker handelsväg mellan de södra och norra delarna av Norge.

Hurtigruten föds

Richard With och hans gode vän Anders Holthe antog utmaningen när den norska regeringen beslutade att det skulle finnas en förbindelse mellan norr och söder, att kartlägga farvattnen längs kustlinjen. Det första fartyget, DS Vesteraalen som 1893 sattes i reguljär trafik längs Norges kust var just kapten Richard Withs ångfartyg, och därmed var Hurtigruten etablerad.

Till att börja med erbjöds flera avgångar varje vecka, först från Trondheim till Hammerfest och senare från Bergen till Kirkenes på bara sju dagar. Han kallade denna viktiga förbindelse för ”hurtigruten” – snabbrutten.

120 år senare transporterar Hurtigruten fortfarande gods och passagerare. Med sin gedigna sjövana och mångåriga erfarenhet ser Hurtigrutens kaptener till att resenärer och gods förs från hamn till hamn på ett säkert sätt. Idag, precis som förr, är Hurtigrutens fartyg en del av Norges kustliv. Ett av flottans 11 fartyg avgår dagligen från Bergen till Kirkenes, och med en genomsnittsfart på 15 knop är man tillbaka i Bergen på totalt 12 dagar.

När får vi hälsa dig välkommen ombord på Hurtigruten?

Historien om Hurtigruten

Hurtigruten, världens vackraste sjöresa! Hurtigruten har en fantastisk historia och nedan finner du delar av Hurtigrutens historia.

1893

Den första resan med Hurtigruten börjar i Trondheim med kurs mot Hammerfest via elva hamnar.

1898

Hurtigrutens ruttnät utvidgas söderut till att omfatta Bergen, med tre avgångar i veckan.

1908

Kirkenes blir den nordligaste vändhamnen för Hurtigruten.

1925

Det första fartyget i Hurtigruten med indraget vatten i alla hytter.

1936

Hurtigruten startar med dagliga avgångar från Bergen. Fler än 230 000 passagerare seglar årligen med Hurtigrutens fartyg.

1937

Hurtigruten utrustar alla fartyg med ekolod, en elektronisk loggbok och en radiospårningssändare.

1939-1945

Hälften av Hurtigruten flotta ödeläggs och totalt 700 passagerare omkommer under andra världskriget.

1952

Sju nya fartyg tillkommer sedan 1949. Hela den återuppbyggda flottan har nu moderna dieselmotorer.

1982

När passagerartalen faller, fokuserar Hurtigruten på frakt. Det första fartyget med sidolucka för enkel på- och avlastning tillförs flottan.

1993

Hurtigruten börjar en ny era med lanseringen av de moderna fartygen MS Kong Harald och MS Richard With. Moderniseringen av Hurtigrutens flotta resulterar i tio nya fartyg före utgången av 2007.

2002

Den 30 maj utnämner den norska regeringen Hurtigruten MS Lofoten till ett historiskt nationalmonument. Två nya fartyg, MS Trollfjord och MS Finnmarken, sjösätts. Ms Nordnorge lägger ut på sin första kryssning till Chile och Antarktis!

2003

Det nya fartyget Hurtigruten MS Midnatsol döps i Hamburg.

2005

De traditionella fartygen Hurtigruten MS Nordstjernen och Hurtigruten MS Lofoten börjar segla de så kallade klassiska rutterna i Norge på vintern tillsammans med Hurtigrutens modernare fartyg.

2006

Hurtigruten MS Nordstjernen fyller 50 år. Hurtigrutens återstående bolag OVDS och TFDS slås ihop och bildar Hurtigruten ASA. Från och med mitten av mars är Hurtigruten MS Finnmarken det första av Hurtigrutens fartyg som reser med bolagets nya märke målat på skorstenen. Hurtigruten ASA har nu en flotta på 13 fartyg.

2007

I maj sätter Hurtigruten det nya expeditionsfartyget Hurtigruten MS Fram i trafik - på sin tid det modernaste fartyget i sitt slag. Hurtigruten börjar på nytt segla till Grönland.

2010

Hurtigruten MS Fram börjar segla till Svalbard Spetsbergen

2011

MS Nordnorges resa från Bergen norrut till Kirkenes direktsändes på norsk TV. Sändningen varade i 134 timmar, 42 min och 45 sek! Världens längsta TV-dokumentär som sänts nonstop, finns med i Guiness rekordbok!

2013

Hurtigruten firar 120 år.

2015

Hurtigruten MS Nordstjernen är åter i trafik på Svalbard. Hurtigruten utökar sin flotta med ytterligare ett Explorer-fartyg. Nu består flottan av 13 fartyg.

2016

Ett nytt fartyg MS Spitsbergen trafikerar norska kusten. Man fördubblar kapaciteten i Antarktis och har både MS Fram och MS Midnatsol här.

2018

Hurtigruten firar sitt 125-årsjubileum genom att meddela om förbudet av all onödig användning av engångsplast på alla fartyg, restauranger och hotell. Det som började som ett lokalt transportföretag 1893 driver nu en flotta av specialbyggda expeditionsfartyg och utforskar över 200 destinationer i 30 länder världen över.

2019

Hurtigruten lanserar världens första hybridfartyg: MS Roald Amundsen, redo att ge sig in på en episk resa genom Nordvästpassagen.

På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att den ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.