Resa med funktionsnedsättning
Många drömmer om att resa med Hurtigruten och ibland kan det finnas funderingar kring hur det ser ut ombord. Om det fungerar med rullstol, rullator eller på andra sätt är tillgängligt om du som gäst har något funktionshinder.
De flesta fartygen har hiss ombord (ej Vesterålen), vilket gör det lätt att ta sig mellan de olika däcksplanen. De nyare fartygen är lite större, vilket också gör att de har lite mer plats ombord i tex korridorer.
Om du hjälper oss med dina förutsättningar, vad du behöver för att kunna resa så hjälper vi dig att hitta resan som passar just dig!
Hytterna ombord
De nyare fartygen har alla ett antal hytter ombord som är anpassade för gäster med funktionsnedsättning. Dessa är rymligare än standardhytter och har större badrum. Samtliga hytter nedan i tabellen är hytter med fönster, men de kan ligga på olika däck ombord på fartyget (se hyttnummer nedan).
Rullstol och rullator
Rullstol och elrullstol/permobil fungerar på samtliga fartyg undantaget Lofoten och Vesterålen. Reser du med rullator rekommenderar vi att även du bokar en handikapphytt. De är i regel rymligare än en standardhytt.
Transfer
Vi kan även boka transfer från flygplatsen till fartyget, eller omvänt. Om det inte fungerar med ordinarie transferbuss så hjälper vi dig att beställa specialtransport. I bland annat Kirkenes kommer du att få betala denna tjänst separat och inte på fakturan från Hurtigruten.
På flyget
Att resa med rullstol kräver planering och god framförhållning. Vi som resebyrå måste alltid göra en förfrågan till flygbolagen om att ni som resenärer ska få ta med era hjälpmedel ombord, samt att ni får assistans på flygplatserna. Fördelen är att denna service inte kostar något extra. Nackdelen kan vara att flygbolagen ibland nekar stora, tunga rullstolar (framför allt elrullstolar) på grund av utrymmesskäl eller för korta anslutningstider vid byten.
Generellt gäller maxvikt för permobil 250kg och torrbatterier (kan variera från olika flygbolag). Det är alltid resenärens ansvar att se över gällande regler kring rullstolar och assistans hos varje enskilt flygbolag – vi hjälper gärna till vid bokning av denna service.
Sjukvård
Det finns inte läkare eller sjukvårdspersonal ombord på fartygen längs norska kusten. Reser du med ett Expeditionsfartyg till områden som Svalbard, Grönland eller Antarktis, då finns det däremot, sjukvårdskunnig personal ombord. Det som är viktigt att veta inför resan till Antarktis är att alla passagerare måste ha medicinskt formulär ifyllt och godkänt av läkare med sig, som lämnas till ansvarig läkare ombord. För mer information fråga din säljare eller se dina resehandlingar. Ombord på fartygen längs norska kusten är officerarna utbildade i Första hjälpen och kan ge akut medicinsk hjälp.
Apotek och mediciner
Du måste själv se till att du har med dig de läkemedel du behöver för din resa. Apotek finns i de flesta större hamnar som Hurtigruten angör längs norska kusten. Ombord finns inte någon försäljning av medicin att tillgå.
Dialys, syrgas och andra hjälpmedel
Vi får ibland frågan om man kan resa med Hurtigruten om man går under dialysbehandling. Vi eller Hurtigruten kan bara råda dig att du i samråd med din läkare avgör om du kan resa. Flera av våra kunder som går under dialys har själva tagit kontakt med större sjukhus längs kusten redan före avresan. Vi har fått återkoppling på att det har fungerat bra, men kan tyvärr inte hjälpa dig med kontakten.
När det gäller alla typer av hjälpmedel som du behöver ha med dig, så är det alltid viktigt att informera oss. Vad är det för typ av utrustning, hur mycket väger den och samtliga mått?
Allergier
Alla täcken och kuddar är allergivänliga och dunfria ombord på Hurtigrutens fartyg. Rökning är inte tillåten inne på fartyget eller i hytten, endast på anvisade platser ute på däck.
Allergistädad hytt: hytten kan på begäran fås välstädad och doftfri (rengöring utan starka medel), men Hurtigruten kan inte garantera att den är totalt allergisanerad. Husdjur får endast bokas i utvalda hytter (gäller även ledarhundar). Husdjur får ej vistas fritt ombord på fartyget, undantaget är ledarhundar som får följa med överallt på fartyget. Dock ej i restaurangen, där hjälper personalen gästen till bordet.
Specialkost
Önskar du specialkost på grund av allergier eller äter vegetarisk-, laktosfri- eller glutenfri kost. Meddela oss i god tid så att vi kan notera det i din bokning. När du sedan kommer ombord på fartyget, rekommenderar vi dig att ta kontakt med hovmästaren och göra en avstämning, så att de vet vem du är och kan ge dig bästa servicen. Hurtigruten kan inte garantera att de kan uppfylla alla önskemål, men har som målsättning att alltid göra det bästa för att du ska få en angenäm resa.
Landstigningar och utflykter
Hamnarna på norska fastlandet har ramper för ombord- och landstigning. Utflykterna är generellt inte anpassade för personer som har svårt att gå. Ta kontakt med en säljare så tipsar vi dig om utflykter som kan vara lämpliga/fungera för dig. Passagerare som utan hjälp kan ta sig runt på fartyget behöver inte ha en medresenär med sig för assistans. Diskutera gärna med din säljare.
Har du funderingar kring att resa med ett Expeditionsfartyg till tex Antarktis är det viktigt att du tar ställning till hur du kan klara ombordstigning och landstigning via en Rib-båt, då de flesta landstigningar sker via båt.