Information inför resan med Hurtigruten
Det är mycket att tänka på när man ska ut och resa. Här har vi samlat lite fakta och tips som kan hjälpa dig i din planering.
Vi hjälper dig gärna om du inte hittar svaren på dina frågor. Vi finns på 054-10 24 05.
Kontakt och resehandlingar
När du beställer din resa med Hurtigruten så sker normalt sett alla kontakter mellan dig och Hurtigruten via oss på Bengt-Martins. Bekräftelse, faktura och resehandlingar kommer att sändas till huvudresenären i sällskapet på den e-mail adress du anger vid bokningstillfället. Ange alltid referensnummer i alla kontakter med oss för att vi snabbt skall kunna ge dig den hjälp du önskar.
När du kontaktar oss för bokning kommer vi att bekräfta resan så snart som möjligt och samtidigt informera om flyg och aktuella priser, inklusive eventuella tilläggstjänster och tillkommande avgifter. För bokning under högsäsong, då efterfrågan är stor, eller om du bokar senare än 8 veckor före avresa, kan det ta något längre tid att få bokat hytt, flyg, hotell etc. och bekräfta din resa. En faktura skickas som bekräftelse på din bokning. Om du reser med vänner och önskar separata resehandlingar ber vi dig upplysa om detta vid bokning. Resehandlingar skickas normalt 7–14 dagar före avresa.
Alla passagerare ska uppvisa giltigt pass eller godkänd fotolegitimation vid incheckning.
Att resa med funktionsnedsättning
Särskilda behov
Om du har särskilda behov (till exempel kost eller hälsorelaterade behov) ber vi dig informera om detta när du bokar din resa. Vi kan inte garantera att vi kan uppfylla alla önskemål men vi försöker alltid göra vårt bästa. Specialönskemål ingår dock inte i vårt avtalsenliga åtagande med Hurtigruten.
Rörelsehinder
På resan längs norska kusten tar Hurtigruten gärna ombord passagerare med rörelsehinder och alla fartyg, med undantag av MS Lofoten, har minst en rullstolsanpassad hytt. Om behov finns hjälper vi också till att beställa särskilt anpassade hotellrum. Passagerare med rullstol måste ha med sig egen ihopfällbar stol i standardstorlek samt en medresenär för assistans. Hamnarna på norska fastlandet har ramper för ombord- och landstigning. Uflykterna är inte anpassade för personer som har svårt att gå. Det är mycket viktigt att vi blir informerade om särskilda behov när resan bokas, så skall vi göra vårt yttersta för att tillrättalägga på bästa möjliga sätt.
Hälsa
Det finns inte läkare eller apotek ombord under resan. Men besättningen har utbildning i första hjälpen och kan ge medicinsk assistans vid akut behov.
Förändringar i tidtabell och utflyktsprogram
Alla tidtabeller och utflykter är preliminära och kan komma att ändras.
Väder-, sjö- och isförhållanden kan påverka resrutt och tidtabell. Utflykter kan dessutom vara villkorade med ett minimi- eller maximiantal deltagare. Utflyktsarrangörerna förbehåller sig rätten att ändra innehåll och upplägg i utflykterna utan avisering. Under perioden kring jul kan förändringar ske till förmån för julbord och julfiranden ombord för lokalsamhällen.
Hotell
De hotell vi använder är motsvarande 3- eller 4-stjärniga. Alla rum har badrum/wc. Hotellen kan kräva extra avgifter för tilläggstjänster och faciliteter såsom rumservice, bastu, pool etc.
Reseledare
Bokar man en individuell resa ingår inte reseledare, varken under tiden på fartyget eller under utflykterna. Ombord finns expeditionsteam och en bemannad reception som kan hjälpa dig att svara på frågor under resan.
Bengt-Martins har gruppresor flera gånger under året där du reser med en färdledare från oss. Färdledaren hjälper dig bland annat på flygplatsen, att hitta rätt transferbuss och är med under hela resan.
Transporter
Transporter är inkluderade enligt beskrivning (tex i samband med utflykter) och normalt utan ledsagning. De kan företas av privata bussföretag, reguljära flygbussar eller tåg, minibuss eller taxi. Detaljerad information om transporter (tex förbokad transfer) kommer med dina resehandlingar.
Naturobservationer och upplevelser
I Hurtigrutens katalog samt på vår hemsida använder vi bilder och beskrivningar av natur och djurliv som kan ses från fartyget och under utflykter. Hurtigruten kan dock inte garantera sådana observationer.